مربیآموز

واحدکار پاییز

واحدکار پاییز
واحدکار پاییز
واحدکار پاییز مربیآموز
انتشار شده در 1396/9/6 با 1525 بار مشاهده
دسته بندی: 

اهداف
– شناساندن خصوصیات فصل پاییز به کودکان از طریق تغییرات آب و هوا در این فصل
– تغییر رنگ و ریزش و خشک شدن برگ درختان،
– آشنایی با میوه های فصل پاییز، کوچ پرستوها
– مراقبت از خود با توجه به تغییر آب و هوایی فصل
– جلب توجه کودکان به زیباییهای آفرینش و عظمت و قدرت خداوند
– شکرگزاری از نعمتهای الهی
– آشنایی با پوشاک مخصوص این فصل و نکات بهداشتی و اجتماعی
– آشنایی کودکان با برگ درختان در حال ریزش
– آشنایی کودکان با میوه های فصل پاییز
– ماههای فصل پاییز
– تغییر رنگ برگهای درختان
– توجه کودکان به اینکه آب یکی از نعمتهای خداوند و مایه حیات است

آموزش قرآن
– آموزش سوره توحید و دعای فرج

کتاب داستان
– من حیوانات را دوست دارم . قصه های می می نی

زبان آموزی
– پاییز ، مهر ، آبان ، باران ، انار

کاردستی
– کار چسب ، کار گواش در مورد فصل پاییز و کشیدن نقاشی

کلاس فوق برنامه
– زبان ، نمایش خلاق ، موسیقی

فعالیتها
1- نشان دادن تصاویری مربوط به فصل پاییز مانند ریزش برگ درختان، کوچ پرستوها، وزش باد و هوای ابری و بارانی
2- بردن کودکان به بیرون و در صورت امکان مشاهده ریزش برگها و تغییر رنگ برگها
3- جمع آوری برگهای خشک و زرد توسط کودکان و صحبت در مورد خصوصیات برگها( زردی- خشکی- کوچکی- بزرگی و شکل آنها )
4- راهنمایی کردن کودکان بویژه 5 و 6 ساله و پرسیدن چند سوال مانند:
– فکر می کنید چرا برگها زرد شده اند؟
– آیا دوباره برگهای درختان سبز می شوند؟ چه موقع؟
– شکل برگی در اختیار دارید، شبیه چیست؟و…
– چرا پرستوها کوچ می کنند؟
– هوا در این فصل چک.نه است و ما باید از خود چگونه مراقبت کنیم؟ و…

5- از کودکان 4 تا 6 ساله بخواهید که برگها را بر اساس رنگ، شکل و اندازه شان روی میز یا سطح مورد نظر قرار دهند. سپس درباره کوچکی- بزرگی- تغییرات رنگ و تغییرات شکل آنها با هم صحبت کنید.

به عنوان مربی راهنما سعی کنید در هر مورد بدون اینکه مداخله کنید به قشنگی برگها و تغییرات آنها که نشانه ای از قدرت و جود خداوند است اشاره کنید و بگویید که زیبایی دنیا و طبیعت در همه فصول باید برای ما سبب شکرگزاری از نعمتهای خداوند باشد.

درک مفاهیم مربوط به آب و هوا، ایجاد باد و تغییرات هوا در فصل پاییز
1- بادکنکی را فراهم کنید، باد کنید بعد از اینکه خوب بادکنک را دیدند، به آرامی هوا را از بادکنک خارج کنید و بپرسید چه اتفاقی افتاد؟

چطور این بادکنک بزرگتر شد؟

چطور شد که بادکنک کوچک شد؟

بگذاریدخودشان پاسخ بگویند و هرکس توضیحات خود را داشته باشد، سپس با توضیحات ساده خود پاسخشان را تصحیح کرده و آنها را راهنمایی کنید، برای مثال بگویید که وقتی شما در بادکنک می دمید یا فوت می کنید، هوای درون ششهای شما وارد بادکنک شده و بزرگ می شوند اما وقتی شما بادکنک را آزاد می کنید هوای داخل آن خارج می شود. وقتی بادکنک را از هوا خالی کردید ممکن است در همان حین بادکنک از دست شما رها شده و با پیچ و تابهای بادکنک در هوا همراه باشد برای کودکان جالب است.

2- کاغذهای نازک یا تکه هایی از روزنامه یا چند عدد پر را روی میز و کودکان یا خود شما آنها را فوت کنید و یا با خارج کردن هوای بادکنک حرکت تکه های کاغذ و پر را در اطراف به کودکان نشان دهید و از آنها بخواهید درباره آنچه می بینند صحبت کنند.

سپس از آنها سوال کنید:

v چرا کاغذها و پرها به اطراف پراکنده می شوند؟
v چرا وقتی باد می آید پرده تکان می خورد؟

پاسخهای آنها را در هر مورد تصحیح کنید. مثلاً اینکه چون پرها و کاغذها سبک هستند با فوت به اطراف حرکت می کنند، در مورد باد نیز همین طور است.

3- متذکر شوید در فصل پاییز هوا تغییر می کند گاه گرم است، سرد نیست و می شود پنجره را باز کرد و گاه هوا کمی سرد می شود و لازم است پنجره را ببندیم، گاه هوا ابری می شود و حتی باران می آید ولی خورشید تابان و هوا صاف است و ابری وجود ندارد.

از کودکان سوال می شود که ” شما فکر می کنید که هوا در کجا وجود دارد و در چه چیزهایی است؟” پس از شنیدن جوابهای کودکان می توان به آنها پاسخ داد که هوا مثلاً در تایر ماشین وجود دارد و هوا باعث می شود که چرخها به درستی حرکت کنند و اگر هوا نداشته باشند یا پنچر شوند و هوای آنها خارج شود، مشکلاتی بوجود می آید. کودکان باید بدانند که اگر هوا نباشد چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهد برای مثال ما نمی توانیم نفس بکشیم، گیاهان و حیوانات نیز هوا نیاز دارند.

فعالیتهای گروهی
Ø صحبت در مورد باران و سوال از آنها که:
v فکر می کنید چرا باران می آید؟
v وقتی باران می آید هوا چطور است؟
v در باران ما باید چه کار کنیم که خیس نشویم ؟ از چه چیزهایی استفاده کنیم؟
v باران برای چیست ؟ چه استفاده هایی دارد؟
v اگر باران نیاید چه می شود ؟

Ø مفهوم بخار برای کودکان 4 ساله به بالا تفهیم شود تا مقدمه ای برای درک مفهوم باران باشد.
Ø پروژه تشکیل باران( برای کودکان 6-5 سالهآمادگی)
بعد از مقدمات کار که در فعالیتهای قبلی اشاره شد برای کودکان چگونگی تشکیل باران را به عنوان یک پروژه به صورت آزمایش ساده و در محلی مناسب انجام دهید و سعی کنید تجربه ای لذت بخش و بدون خطر برایشان
فراهم آورید.
Ø مفهوم رعد و برق و چگونگی تشکیل ابر و اینکه در هنگام رعد و برق چه باید بکنیم.

بحثها
اسامی ماههای پاییز: مهر- آبان – آذر
آشنایی با میوه های پاییزی: خرمالو- انار – لیمو
مفاهیم علوم: آزمایش چگونگی تشکیل ابر وباران – آموزش رنگهای نارنجی و قهوه ای
مفاهیم ریاضی: اشکال هندسی( گردی- چهارگوش- سه گوش) – خط ایستاده و خوابیده
آداب معاشرت: تشکر کردن از دیگران

فعالیتهای جنبی
کاردستی فردی- گروهی- نقاشی- شعر – رنگ آمیزی کپی آموزشی – بازی

زبان آموزی
پاییز- باد- باران- زرد- قرمز- نارنجی- قهوه ای- طوفان- برگ- مهر- آبان- آذر-کلاغ

راهنمای مربی پاییز
پروفایل
خانه
برچسب ها
جستجو