- اهداف:
الف- آشنایی کودکان با مفاهیم :محرّم ،عاشورا،تاسوعا ،72 تن ،
یزید ،آب فرات ،نذری،کربلا ، خیمه ،ذوالجناح ، علی اصغر(ع) ،
علی اکبر(ع) ،حضرت زینب(س) ، امام زین العابدین(ع)،
حضرت ابوالفضل(ع) .
ب- معرفی امام حسین(ع) و شناساندن فرزندان و خانواده ی ایشان به کودکان
ج – آشنا کردن کودکان با ظلم و ستمی که به امام حسین(ع) و یاران ایشان
روا شده و نحوهء رفتار یزیدیان با خانواده ی امام .
د- آشنا کردن کودکان با محل جنگ ایشان ،نحوه ی شهادت ،و محل دفن ایشان .
ه – آشنایی با کربلا و لزوم احترام و زیارت امام حسین (ع )و
حضرت ابوالفضل (ع )
- کار دستی :ساخت کولاژ عاشورا در دفتر واحد کار
- گروهی : ساخت ماکت محرم به صورت گروهی
نوحه خوانی و سینه زنی در مهد کودک به صورت گروه سنی
_نکاتی که والدین و مربیان باید در مجالس عزاداری رعایت کنند:
2_اثرات تربیتی ماه محرم:
- نکاتی که والدین و مربیان باید رعایت کنند
1_کودک را نباید بمدت طولانی در عزاداری نگه داشت بویژه در تاریکی
2_عزاداری نباید مانع بازی او شود حتی بهتر است در یک فضای مناسب بازی کند و صدای روضه غیر مستقیم به او برسد..
3_کودکانی که در سنین پایین هستند و فرق گریه بر امام حسین (علیه السلام) با انواع دیگر گریه را نمی دانند از گریه کردن مادران خود ناراحت می شوند و دچار اضطراب و ناامنی می گردند و چه بسا خاطره بد ازاین مجالس در
یادشان باقی بماند.حتی المقدور در مجالسی که روضه ی باز خوانده می شود و یا به خودشان لطمه می زنند حضور نیابید و درمقابل کودک خردسال خود گریه وشیون نکنید و دراین ساعات درفضای دیگر بافرزند خود بازی کنید و یا حواس اورا پرت کرده و بیشتر در زمان سخنرانی و یا سینه زنی درمجلس حضور یابید
4_وسایلی مانند طبل کوچک و شال و کتابهای عکس دار امامان را در حد توان برای او تهیه کنید.
5_مجالسی را انتخاب کنیم که همخوانی بیشتری با کودکمان دارد و نظر اورا دراین مورد ترجیح دهیم و محفل اجتماعی و دوستی های ارزشمندی رابرای او فراهم کنیم.
6_کودک باید در مراسم عزاداری هم کودکی کند نباید طوری شود که از این مجالس دلزده شود. نباید انتظار داشت کودکان دراین مجالس مانند بزرگسالان بنشینند و عزاداری کنند.
7_برای کودکان زیر 4 سال حتما مقداری غذا ،کاغذ و مداد یا وسایل اسباب بازی کوچک همراه داشته باشید تا حوصله کودک سر نرود
8_نباید مجالس عزاداری مانع بازی کودکان شود واگر چندکودک در کنارهم قرار گرفتند اجازه دهیم باهم بازی کنند.
9_باید طوری کودکان رامدیریت کرد که باعث مزاحمت دیگران نشوند . باصبوری و آرامش آنهاراهمراهی کنیم و ازبرخورد خشن وتحقیرآمیز خودداری کنیم.
10_ از برگزار کنندگان این گونه مراسم (سخنرانان، مداحان و...) درخواست می شود به کودکان دایم تذکر ندهند و آنهارا درک کنند
11_قبل از مراسم باعجله و تحکّم فرزندان را آماده نکنیم تا او از این محافل دل زده نشود.صبوری والدین بسیار موثر خواهد بود
12_نیکی کردن به دیگران را می توان با نذری دادن و اطعام همسایه ها به کودکان یاد داد و انس و الفت با همسایگان را نیزبالابرد که در روایات بسیاری به حق همسایه اشاره شده است.
13_مربیان مهد وپیش دبستانی بهتراست تایم عزاداری رو با بازی و شعر خوانی کمتر کنند تا نوآموزان بهتر در محافل عزاداری شرکت کنند..و در این زمینه سختگیری نشود...
14_مربیان می توانند رنگ و بوی کلاس را عاشورایی کنند.و کلاس رو با وسایل ساده مشکی پوش کنند،در نقاشی،و کار برگهای مناسب در حد. ساده و توان کودک باشد...
15_اگر کودکان سوالاتی از مسایل عاشورا مثل کشته شدن، سر بریدن و از این قبیل موضوعات داشتند لازم نیست اصل واقعه را برای آنها بیان کرد بلکه با زبان کودکانه از مهربانی های امام حسین (علیه السلام) وحضرت زینب و مهرومحبت بین آنها و داستان هایی از دوران کودکی آنها مثل بازی کردن هایشان بهمراه امام حسن بارسول خدا (صلی الله علیه وآله) و ازاین قبیل داستان ها تعریف کرد و مهر ومحبت آنهارا در دل کودکان بالا برد و ذهن کودک را از موضوع های ناراحت کننده عاشورا به موضوع دیگری معطوف نمود.
در این زمینه کتاب های داستان زیادی در مورد زندگی اهل بیت علیهم السلام در بازار موجود است
- مفاهیم محرم
عاشورا:روزی که امام حسین(ع) در آن شهید شده است.
تاسوعا:روز قبل از عاشورا است و به نام حضرت عباس(ع) است.
حضرت زینب (س):خواهر امام حسین (ع) است که همیشه همراه امام حسین(ع) بود.
حضرت ابو الفضل(ع):برادر امام حسین(ع)است و همان حضرت عباس(ع) است.
تکیه: مکانی است که برای عزاداری امام حسین(ع) آماده می کنند.
سقا: کسی است که به دیگران آب می دهد.
تعزیه: نمایش هایی که در ان قصه های زندگی و جنگ های امام حسین(ع) و یارانش را در آن نشان می دهند.
نذری: آش،شربت،پلو(برنج)،شله زرد وچیزهای دیگر که مردم به خصوص در این این ایام(محرم) به هم می دهند.
علی اصغر(ع) :فرزند شش ماهه امام حسین(ع) است که در عاشورا کشته شد.
رقیه(س):دختر سه ساله امام حسین(ع) است که در روز عاشورا اسیر شد.
کربلا: سرزمینی است که امام حسین(ع) با آدم های بد جنگید و الان قبر امام حسین (ع) در آن جا قرار دارد و مردم برای زیارت به آنجا میی روند.
نوحه: شعرهایی است که در دسته ها می خوانند.
یزید: آدم بدی بود که به مردم ظلم می کرد و سربازان او به امام حسین(ع) و یارانش حمله کردند.
طفلان مسلم: دو تا برادر که فرزندان مسلم بودند و مظلومانه شهید شدند.
- فواید و اثرات تربیتی ماه محرم و مجالس عزاداری
1_در این ماه برخی آسیب های فردی واجتماعی فرزندان را میشود اصلاح کرد وبسیاری از انحرافات آینده فرزندان با شرکت دراین محافل کاهش پیدا خواهد کرد
2_ازقیام عاشورا وفرهنگ تربیتی آن ایثار وازخودگذشتگی، ظلم ستیزی، یاری کردن مظلوم، دعا ومناجات رامی توان به فرزندان آموخت
3_از محرم میتوان در تشکیل هویت دینی در فرزندان کمک گرفت که این هویت می تواند یک جنبه پیشگیرانه داشته باشد و فرزندان را از ورود به برخی زمینه های آسیب آفرین حفظ کند. بخصوص برای نوجوانان که در دوران بحرانی وحساسی قرار دارند
4_مشارکت کودکان ونوجوانان در عزاداری، پذیرایی، نصب پرچم و...خاطرات به یادماندنی برای هر فرد داشته وسالیان سال با اوهمراه خواهد بود
5_فضای خانه هم جزء فضای تربیتی ماست و می توان با مشارکت خود فرزندان و بانصب یک پرچم یا کتیبه به آنها نشان دهیم درفضا و ایام خاصی هستیم و با شرکت دادن فرزندان برای انتخاب محل نصب پرچم یا کتیبه هم به شخصیت فرزند احترام گذاشت و هم به این ماه بزرگ...
محرم شهادت امام حسین ع عاشورا