مربی برای آموزش مفهوم داخل و خارج یک گلدان به همراه سه عدد گل به همراه خود به کلاس میآورد و از نو نهالان سوال میکند؟ بچهها دست من چی میبینید؟ بله درست است گلدان است بچهها داخل گلدان چی میبینید؟ آفرین هیچچی داخل گلدان نیست. بچهها این گلدان ما گلهایش کجاست؟ آفرین به شما خارج از گلدان پیش من است. (مفهوم خارج) مربی سه عدد گل داخل گلدان میگذارد سوال میکند داخل گلدان چی میبینید (مفهوم داخل) آفرین! چند تا گل میبینید؟ (مفهوم عدد سه) مربی کلمه داخل و خارج به همراه نو نهالان پشت سر هم تکرار کند تا در ذهن نو نهالان تثبیت شود. یا اینکه میتواند سه نفر از بچهها را به عنوان مثال علی، رضا و محمد را به خارج از کلاس ببرد و سوال کند بچهها علی، محمد، رضا کجا هستند؟ بله درست خارج از کلاس رفتهاند (مفهوم خارج) بچهها چند نفر خارج از کلاس هستند (مفهوم عدد سه) بیاید با هم دیگر آنها را صدا بزنیم به کلاس بیایند. به نظر شما بچهها الان اینها که به کلاس آمدند داخل کلاس اند یا خارج از کلاس هستند؟ بله درست داخل (مفهوم داخل)
مربی یک سبد بزرگ به کلاس میآورد و دقیقاً سه اسباببازی کوچک — توپ، ماشین و عروسک — روی زمین میگذارد. از بچهها میپرسد: «بچهها چند تا اسباببازی اینجا هست؟» (منتظر جواب) آفرین! سه تا است. (مفهوم عدد سه) مربی میپرسد: «این اسباببازیها الان کجان؟» بچهها پاسخ میدهند: «بیرونِ سبد!» آفرین؛ یعنی خارج از سبد. (مفهوم خارج) حالا با کمک بچهها یکییکی هر سه اسباببازی را داخل سبد میگذاریم. مربی دوباره میپرسد: «الان چند تا اسباببازی داخل سبد هست؟» بچهها میگویند: «سه تا!» آفرین؛ یعنی داخل سبد. (مفهوم داخل + مفهوم عدد سه) مربی این عمل را چند بار تکرار میکند و هر بار از بچهها میخواهد عدد را بشمرند و با هم بگویند «داخل — خارج» تا هم عدد سه و هم مفهوم داخل و خارج در ذهن نو نهالان تثبیت شود.
ما همه نظرات رو میخونیم و پاسخ میدیم