اهداف:
- تقویت اعتماد به نفس
- تشویق به تلاش و پشتکار
- احترام به تفاوتهای فردی
- مقابله با تمسخر دیگران
- درک مفهوم «نتیجه مهمتر از شروعه»
داستان:
روزی روزگاری در یک بیابان شتری زندگی می کرد که با شترهای دیگر فرق داشت.
فرق او این بود که لنگ لنگان راه می رفت. یک روز دید که توی صحرا جنب و جوشی به پا شده. شتر لنگ پرسید: «چه خبر است؟»
یکی از شترها گفت: «قرار است مسابقه دو برگزار شود.»
شتر لنگ اصلاً فکر نکرد که نمی تواند در مسابقه شرکت کند. برای همین رفت تا اسمش را برای مسابقه بنویسد. دوستان شتر لنگ وقتی دیدند او هم می خواهد در مسابقه شرکت کند، خیلی تعجب کردند.
شتر لنگ که تعجب آن ها را دید گفت: «چه اشکالی دارد؟ چرا این طوری به من نگاه می کنید؟ مطمئن باشید من دونده ای چابک و قوی هستم و مسابقه را می برم.» دوستان شتر می ترسیدند در مسابقه به او آسیبی برسد.
بالاخره روز مسابقه فرا رسید. همه شرکت کننده ها سر جای خود قرار گرفتند؛ اما همین که چشمشان به شتر لنگ افتاد، او را مسخره کردند. ولی شتر لنگ با خونسردی و با لبخند در جواب آن ها گفت: «پایان مسابقه معلوم می شود که چه کسی از همه بهتر است، عجله نکنید!»
سه، دو، یک، را که گفتند، همه شترها مثل برق شروع به دویدن کردند. شتر لنگ آخر همه، لنگ لنگان می دوید. شترها باید از یک تپه بالا می رفتند و برمی گشتند. مسیر مسابقه خیلی طولانی بود، همه شترها خسته شده بودند. شترهای جوان تر با سرعت زیاد از تپه بالا رفتند؛ اما آن ها هم خسته شدند. بعضی از شترها هم از شدت خستگی روی زمین افتادند.
اما شتر لنگ آرام آرام، به راه خود ادامه داد. شتر لنگ به هر زحمتی بود خود را به بالای تپه رساند و وقتی از شیب تپه سرازیر شد، تازه شترهای خسته ای که مشغول استراحت کردن بودند، متوجه او شدند و تلاش کردند تا به او برسند؛ ولی توانی در خود نمی دیدند. برای همین در ناباوری دیدند که شتر لنگ زودتر از همه به خط پایان رسید و برنده شد!
حدیث موضوعی:
قال الإمامُ علی (ع):
«قَدرُ الرَّجُلِ على قَدرِ هِمَّتِهِ» (نهج البلاغه، حکمت ۴۸۲)
امام علی (ع) فرمودن: ارزش هر کسی به اندازهی تلاش و همتشه!
نتیجهگیری کودکانه:
شتر لنگ بهمون یاد داد که اگه باور داشته باشیم و دست از تلاش برنداریم، حتی اگه یه پاهامون هم مشکل داشته باشه، میتونیم برنده بشیم. مهم دل قویه نه سرعت پا!
فعالیت عملی پیشنهادی:
با استفاده از کاغذ رنگی، بچهها یه شتر لنگ درست کنن و روی بدنش جمله بنویسن: "من هم میتونم!"
سپس اون شترها رو توی مسیر مسابقهی کلاسی بچرخونن.
گفتوگو و پرسشوپاسخ:
- چرا بقیه شترها فکر میکردن شتر لنگ نمیتونه مسابقه بده؟
- اگه تو جای شتر لنگ بودی، چه حسی داشتی؟
- چطور شد که شتر لنگ برنده شد؟
- ما تو زندگیمون چطور میتونیم مثل اون شتر، ادامه بدیم؟
نمایش و بازی نقشآفرینی:
بچهها نقش شترها رو بازی کنن. یکی نقش شتر لنگ رو داشته باشه که آروم و با اراده میره جلو و بقیه اول با سرعت اما بعد خسته میشن. بازی به نمایش پایان با افتخار شتر لنگ ختم میشه.
بازی گروهی تعاملی:
بازی "دویدن با مانع": به بچهها یک پای چسبی یا نوار بدید که نشوندهندهی لنگ بودن باشه. همه باید با اون نوار در مسابقه شرکت کنن. کسی که با نظم و تلاش به پایان برسه، برنده میشه.
زبانآموزی (کلمات کودکانه مرتبط):
شتر، مسابقه، لنگ، خنده، تلاش، خط پایان، برنده، خستگی، تپه، آرام، تماشاگر، باور، پیروزی، دوست داشتن خود.
ما همه نظرات رو میخونیم و پاسخ میدیم